Luisteren, groep 6-8
In de bovenbouw leren kinderen steeds beter luisteren naar presentaties. Luisteren met begrip vraagt om denkprocessen die bij bovenbouwleerlingen in volle ontwikkeling zijn. Zo leren ze doelgericht luisteren, waarbij luisteren naar een spreekbeurt een andere luisterhouding vraagt dan naar een debat, discussie of verhaal.
De woordenschat neemt nog steeds toe en kinderen krijgen meer grip op de opbouw van informatieve presentaties. Ze leren de hoofdgedachte uit een presentatie te halen en feiten van meningen onderscheiden. Kinderen ontwikkelen een kritische luisterhouding en kunnen hun eigen luistergedrag beoordelen en zo nodig bijstellen.
Referentieniveau Mondelinge taalvaardigheid: Luisteren - Algemene beschrijving
1F (minimumniveau eind groep 8)
Kan luisteren naar eenvoudige teksten over alledaagse, concrete onderwerpen of over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de leerling.
Kan luisteren naar eenvoudige teksten over alledaagse, concrete onderwerpen of over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de leerling.
1S/2F (streefniveau eind groep 8)
Kan luisteren naar teksten over alledaagse onderwerpen, onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de leerling of die verder van de leerling afstaan.
Kan luisteren naar teksten over alledaagse onderwerpen, onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de leerling of die verder van de leerling afstaan.
Leerlijnen taal basisonderwijs: Mondelinge communicatie
Groep 6-8 |
Deelnemen aan gesprekken |
Interactief leren |
Taalgebruik |
Woordenschat |
Begrijpend luisteren |
Vertellen en presenteren |
Reflectie op communicatie |
Reflectie op taal |